Van technische tekst naar begrijpelijke taal 

kunst-technische-tekst-begrijpelijke-taal-wettermerk.jpg

Onze klanten ontwikkelen de meest geavanceerde technologieën. Zij zijn dé experts in hun vakgebied. Maar zodra ze onder woorden moeten brengen welk probleem zij oplossen, schrijven ze enorme lappen tekst die niemand begrijpt. Bij Wettermerk maken wij deze vertaalslag voor hen. We zorgen ervoor dat complexe technische inhoud begrijpelijk wordt voor de doelgroep, investeerders en pers zodat zij zien waarom deze technologie de wereld beter maakt en welke problemen jouw product/technologie oplost. Maar hoe doen we dit? En nog belangrijker: hoe kun je dit zelf doen? In dit artikel nemen we je mee in onze werkwijze en delen we waardevolle inzichten om technische teksten om te zetten naar begrijpelijke en toch inhoudelijke content. 

Waarom de technologie begrijpen essentieel is 

Een technische tekst schrijven zonder daadwerkelijk te begrijpen waarover je schrijft, is als een kaartenhuis bouwen zonder stevige basis. Daarom begint ons proces altijd met een ‘deepdive’ in de technologie van onze klant. We willen het probleem dat de technologie oplost volledig doorgronden, evenals de werking en de voordelen ervan. Alleen met deze grondige kennis kunnen we een tekst creëren die niet alleen duidelijk is, maar ook de ware waarde van de technologie weerspiegelt. Deze informatie achterhalen we door met de technologen of salesmanagers in gesprek te gaan. Zij kunnen goed vertellen wat ze precies doen. Door verdiepende vragen te stellen over de technologie, halen we relevante informatie naar boven. Voorbeelden van deze vragen zijn: 

  • Hoe zou je deze technologie uitleggen aan iemand zonder technische achtergrond? 
  • Welk specifiek probleem lost de technologie op? Wat maakt het anders of beter dan bestaande oplossingen? 
  • Wat zijn de belangrijkste voordelen van de technologie voor gebruikers of klanten? 
  • Zijn er mogelijke nadelen of beperkingen waar mensen zich bewust van moeten zijn? 

De doelgroep in het vizier 

Wanneer we de technologie begrijpen, richten we ons op de volgende belangrijke stap: de doelgroep. Wie zijn ze, en wat willen ze weten? De tekst moet aansluiten bij de kennis en het begripsniveau van de lezer. Een technisch expert heeft behoefte aan diepgaande details, terwijl een leek een beknopte en begrijpelijke uitleg verlangt. Je kunt jouw ideale doelgroep en hun vragen op de volgende manier achterhalen: 

  • Breng in kaart wie jouw ideale klant is, en welke vragen deze ideale klant heeft. 
  • Monitor sociale media-reacties en -discussies om inzicht te krijgen in de vragen en zorgen van je potentiële klanten. 
  • Voer online enquêtes uit om directe feedback te verzamelen over het kennisniveau en de behoeften van je doelgroep. 
  • Analyseer zoekopdrachten op het internet om te ontdekken waar mensen naar zoeken en welke informatie ze nodig hebben. 


Relevantie filteren 

Technologie kan soms complex zijn, met talloze voordelen en functionaliteiten. Maar niet alle details zijn relevant voor de lezer. We moeten de informatie filteren en alleen datgene vertellen wat van belang is voor de doelgroep, die we bij de vorige stap in kaart hebben gebracht. Door ons te concentreren op de essentie, voorkomen we dat de lezer verdwaalt in technische terminologie die voor hen niet relevant is, en behouden we de focus op de waarde die de technologie biedt voor hen. Om dit te achterhalen stel je de volgende vragen:  

  • Zijn er bepaalde aspecten van de technologie die voor de doelgroep het meest waardevol zijn? 
  • Welke voordelen van de technologie zijn het meest relevant en interessant voor de doelgroep? 
  • Zijn er specifieke toepassingen of gebruiksscenario’s die voor de doelgroep belangrijk zijn om te begrijpen? 

Van technisch jargon naar begrijpelijke taal 

Het omzetten van technisch jargon naar begrijpelijke taal is als het vertalen van een vreemde taal naar onze moedertaal. Het vereist vaardigheden en ervaring om complexe concepten te vertellen op een manier die voor iedereen duidelijk is. Wanneer wij teksten schrijven, is dit over het algemeen op taalniveau B1. Dit niveau wordt door 80% van de lezers begrepen. Wanneer je de tekst op een lager niveau presenteert, is de kans groot dat de doelgroep denkt dat het ‘te makkelijk’ voor hen is, waardoor je de technologie een ‘simpel’ imago geeft. Dat terwijl het vaak super geavanceerd is. Check of jouw tekst wel op B1-niveau is geschreven:

  • Vraag een van je klanten of partners om de teksten te lezen en vervolgens samen te vatten. Op die manier achterhaal je of jouw boodschap blijft hangen. 
  • Controleer of er vakjargon in jouw tekst staat. Zo ja, zorg dan dat deze uitgelegd wordt. 
  • Ga naar ChatGPT en stel de vraag: is deze tekst op taalniveau B1? – Tip: dit kun je voor meerdere talen doen.  
  • Op www.ishetb1.nl kun je controleren of bepaalde woorden in jouw tekst op B1 niveau zijn. Wanneer het woord niet op B1 niveau is, geeft deze tool zelf al suggesties.  



De kracht van de juiste tone of voice 

Wanneer de tekst leesbaar is voor de doelgroep, is het belangrijk om deze aan te laten sluiten bij alle andere teksten van het bedrijf. Dit noemen wij de tone of voice. Een goede tone of voice is als een melodie die de lezer meeneemt op een reis door de tekst. We passen de schrijfstijl aan op de identiteit van het bedrijf. Of het nu formeel, informeel, enthousiast of zakelijk moet zijn, de juiste tone of voice maakt de tekst niet alleen begrijpelijk, maar ook aantrekkelijk om te lezen en herkenbaar voor de lezer. Op die manier kunnen zij het bedrijf al herkennen door specifieke woorden en zinnen die gebruikt worden. Vaak heb je al een eigen tone of voice. Deze kun je herkennen aan: 

  • Jouw schrijfstijl: schrijf je in de eerste persoonsvorm (wij plaatsen dit bericht) of in de derde persoonsvorm (marketingbureau Wettermerk plaatst dit bericht). 
  • Zijn er bepaalde kenmerkende woorden die elke keer terugkomen? Zo ja, staan deze ook al in jouw ‘woordenlijst’? 

De online dimensie: vindbaarheid en SEO 

Voordat je de tekst gaat publiceren is het goed om te onderzoeken of de tekst zo ook goed vindbaar is voor jouw doelgroep. Dit doe je aan de hand van zoekmachine optimalisatie (SEO in het Engels). Door de tekst te optimaliseren voor relevante (vaak vakinhoudelijke) zoekwoorden, zorgen we ervoor dat deze beter vindbaar is in zoekresultaten. Dit vergroot niet alleen de zichtbaarheid van de tekst, maar ook van de technologie die wordt beschreven. Deze zoekwoorden achterhalen wij met tools als Semrush en Answerthepublic. Deze tools (die je gratis kunt proberen) vertellen hoe vaak er op een bepaald woord wordt gezocht en op welke alternatieve woorden nog meer wordt gezocht.  

Klaar! 

De tekst is klaar om gepubliceerd te worden! Met zorgvuldige afstemming en optimalisatie hebben we de technische inhoud omgezet in begrijpelijke taal. Hierdoor laten we zien dat wij begrijpen waarom het belangrijk is om een technisch inhoudelijke tekst te vertalen naar een tekst die aanslaat bij de doelgroep. Bij Wettermerk hebben we de expertise om deze vertaalslag te maken, en we delen graag onze kennis om anderen te helpen hetzelfde te doen. 

Samen zorgen we ervoor dat complexe technologieën helder worden gecommuniceerd, en dat de boodschap de doelgroep bereikt op een manier die hen aanspreekt en begrijpt. Als je zelf aan de slag wilt gaan met het schrijven van begrijpelijke technische teksten, vergeet dan niet het belang van een grondige kennis van de technologie, het begrijpen van de doelgroep, het filteren van relevante informatie en het gebruik van de juiste tone of voice. 


Lukt het niet? 

Bij Wettermerk geloven we dat de kracht van begrijpelijke communicatie een essentieel aspect is om de meerwaarde van technologieën duidelijk over te brengen naar het grote publiek. Dus waar wacht je nog op? Ga aan de slag en creëer teksten die impact hebben en mensen raken op een niveau dat voor iedereen begrijpelijk is. De kunst van technische tekst naar begrijpelijke taal is binnen handbereik, en Wettermerk staat klaar om je te begeleiden op deze reis naar effectieve en heldere communicatie. 

Deel deze post

Ontdek meer

Laat ook zien wie je merkelijk bent

Ontdek ons stroommodel, bepaal jouw positie en plan een groeigesprek. Dan gaan we samen kijken naar de beste oplossing.

Ontdek ons stroommodel en bepaal jouw positie.
Plan een groeigesprek.
Bepaal samen de invulling van jouw zuivere marketing.