FIB Industries case – merkpositionering

De uitdaging 

FIB Industries bevindt zich in een evoluerende markt, waar traditionele producten plaatsmaken voor gespecialiseerde laswerken en unieke maatwerk oplossingen. De kracht van de onderneming om mee te evolueren werd nog niet voldoende benadrukt. Dit onderscheidende vermogen zag zich nog niet vertaald in de identiteit van het bedrijf.   

De oplossing 

Samen op zoek naar een herziene identiteit van de onderneming, die slim weerspiegelt wie FIB Industries daadwerkelijk is, en daarmee handvatten geeft voor een doorvertaling naar een nieuwe sales en marketingstrategie.  

Wie is FIB Industries?  

FIB Industries is een toonaangevende internationale speler in de maakindustrie, gespecialiseerd in het ontwerpen en vervaardigen van hoogwaardige metalen constructies en systemen. Met een focus op innovatie en kwaliteit levert FIB Industries oplossingen voor diverse sectoren, waaronder de chemische, voedingsmiddelen- en energiesector, en draagt zo bij aan industriële vooruitgang.  

De aanpak 

Samen met FIB Industries hebben we een uitgebreide analyse gedaan om de ziel van de onderneming op papier te krijgen. Op basis van deze herdefiniëring is een kleinschalige re-branding doorgevoerd. De kernboodschap ging van ’75 years excellence in serving the global industry’ naar ‘Driven by Excellence’, waarmee de pay-off optimaal inspeelt op de herijkte visie. Vervolgens zijn de kernwaarden onder loep genomen en de nodige aanscherpingen doorgevoerd. Dit creëert het fundament.  

Er zijn interne en externe profielen opgesteld, zoals: de ideale medewerker, de ideale klant en de ideale leverancier. Dit geeft handvatten om opnieuw te ontdekken hoe je die identiteit invulling geeft en acties aan op kan hangen. Via de ‘brand archetypes’ methode hebben wij de identiteit van de onderneming verder ingekleurd, om zowel naar binnen als naar buiten toe het merk FIB Industries lading te geven. Er is gekozen voor de merkidentiteitstrategie brand archetype Avonturier, wat zich vertaalt in alles wat FIB Indusries doet op gebied van marketing, communicatie, sales en branding.  

De opvolging 

De volgende stap was om deze frisse en moderne identiteit verder uit te dragen binnen en buiten de organisatie. Alles moet in het teken staan van expertise en innovatie. Van de LinkedInstrategie tot een aangepaste sales en marketing aanpak. Dit alles met het doel om een toekomstbestendige organisatie te creëren en duurzame groei te realiseren. 

Het Wettermerk USP 

Wij zijn ervan overtuigd dat de (nieuwe) identiteit van een onderneming van binnenuit gedragen moet worden. Op deze manier gaat het leven. Het is een belofte die Wettermerk FIB Industries helpt waar te maken. Dit is een next-level aanpak die veel verder gaat dan andere marketingbureaus.  

“We zijn heel tevreden over de samenwerking met Wettermerk; hun expertise op gebied van branding, gecombineerd met de ambitie om nieuwe uitdagingen aan te gaan, was precies wat we zochten. Het hele traject, van identiteit tot de opvolging naar integratie van sales +marketing, wordt goed begeleid. Hun aanpak voelde niet alsof we een nummer waren, maar echte partners in het proces. Dit alles onder één dak, wat het proces efficiënter en aangenamer maakte. Voor iedereen die overweegt een soortgelijk pad te bewandelen, zou ik Wettermerk van harte aanbevelen”, aldus Albert Botter Commercieel Directeur –
FIB Industries 

Conclusie 

De integrale aanpak van Wettermerk zorgt ervoor dat wij als partner het proces van evolutie kunnen begeleiden en ondersteunen. Dit getuigt in het feit dat Wettermerk dit initiële traject heeft mogen opvolgen met aanvullende projecten die hierop voortborduren, denk aan een groots website traject, interne doorvertaling, en een online marketingstrategie. Maar daarover later meer informatie.  

“Weet je wat het is, je kunt stukjes allemaal of zelf doen of uitbesteden. Maar het is veel plezieriger en beter als je dat gewoon gericht onder begeleiding dat doet. Dat heeft Wettermerk gewoon goed gedaan.” 

Deel deze post

Ontdek meer

Laat ook zien wie je merkelijk bent

Ontdek ons stroommodel, bepaal jouw positie en plan een groeigesprek. Dan gaan we samen kijken naar de beste oplossing.

Ontdek ons stroommodel en bepaal jouw positie.
Plan een groeigesprek.
Bepaal samen de invulling van jouw zuivere marketing.