AI: is er een rol voor ChatGPT in de marketing van de watersector? 

De meest recente editie van het WaterCampus Business Café thema marketing stond volledig in het teken van ChatGPT. Te gast was expert Erik van der Veen, die een ‘deep-dive’ deed in de mogelijkheden die ChatGPT en OpenAI, het moederbedrijf, onze sector gaat bieden. De eerste indruk: de mogelijkheden zijn eindeloos en ChatGPT gaat grote invloed hebben op hoe wij ons werk doen. Erik vergelijkt de opkomst van de tekst-bot met de introductie van Google, zo’n 20 jaar geleden, die ons on- en offline leven flink overhoop heeft gehaald. Tegelijkertijd concluderen wij, als marketing experts, dat AI geen vervanging is voor de menselijke originaliteit, creativiteit en expertise die in onze beroepsgroep en sector zo cruciaal is. Wel kan het ons werk versnellen en verbeteren en zodoende de watersector een nog beter podium bieden. 

ChatGPT is allesomvattend, en daarmee een echte game-changer: het schrijft teksten; kan vertalen; werkt als zoekmachine; maakt planningen, kan code schrijven voor je website; en kan een gesprekje met je voeren als je eenzaam in de auto naar huis rijdt. Dit is slechts een greep uit de praktische toepassingen. Waar ligt de toepassing voor jou en jouw werkzaamheden, en waar moet je op letten? 

ChatGPT: schrijver, redacteur, creator?

ChatGPT is in eerste instantie een tekst-generator: een zogenaamde AI-bot die teksten schrijft aan de hand van de ‘prompt’ die jij als gebruiker invoert. Een prompt is de opdracht die jij de bot geeft. Denk bijvoorbeeld aan de prompt: ‘schrijf de beste sollicitatiebrief voor functie-x’. Wat zal volgen is een prachtige lap tekst die volledig voldoet aan al de gebruikelijke kaders van een goede brief. Easy-peasy, baan is binnen. Maar wat schetst je verbazing? Iedereen is al op de hoogte van deze truc. Je ‘perfecte’ brief is opeens een stuk generieke verzameling woorden die op een grote stapel andere AI-geschreven brieven belandt. Daar zit dus een kink in de kabel. Erik van der Veen schetste tijdens het Business Café de situatie waarin de sollicitatiebrief niet meer bestaat en we opzoek zullen moeten naar andere manieren om te onderscheiden.  

Branding is de oplossing. Of het nou je persoonlijke branding is, of die van je watersector onderneming, jouw onderscheidend vermogen blijft van cruciale waarde. Branding bestaat uit persoonlijkheid en emotie: jouw unieke verhaal, jouw boodschap, jouw tone-of-voice. Alles draait om eigenheid en uniek zijn. ChatGPT kan je op weg helpen, of kan jouw tekst optimaliseren, maar de menselijke touch in branding en storytelling moet echt uit jouw eigen bovenkamer komen.  

Dat wil niet zeggen dat het bij elk stukje content van cruciaal belang is dat het overgoten is met jouw unieke branding. Niet voor niets is de verwachting dat uiteindelijk 95% van gepubliceerde content online door een bot geschreven zal zijn. Dat klinkt als heel veel, en dat is het ook. Er is heel veel tekst te vinden online waar zaken als originaliteit en nuance veel minder van belang is. Denk aan product-omschrijvingen, algemene voorwaarden, SEO-optimalisatie tekst, en ga zo maar door. Juist in die 5% is echter waar jij met jouw merk het verschil kan maken. 

Leerzame voorbeelden

Tijdens het WaterCampus Business Café, konden de deelnemers proeven aan de direct inzetbare mogelijkheden van ChatGPT. Denk aan het schrijven van een korte tekst, of het samenvatten van een video op Youtube van een half uur in een paar hapklare zinnen. Daarnaast was er een workshop gedeelte, waar de aanwezigen zelf aan de slag gingen met ChatGPT.  

Al snel was het duidelijk dat leren omgaan met ChatGPT een vaardigheid is die in de toekomst essentieel gaat zijn. Welke simpele instellingen kan ik bijvoorbeeld aan ChatGPT ‘voeden’ om het efficiënt toe te passen? De meest effectieve prompt gaat de gebruiker helpen om de output te optimaliseren: een stuk tekst die past bij jouw industrie, een optimale SEO tekst die is voorzien van de noodzakelijke keywords of vakjargon, een zoekresultaat dat optimaal aansluit bij jouw verwachtingen, enzovoort. Daarnaast illustreerde onze expert Erik de verschillen tussen de gratis variant en de betaalde variant van ChatGPT. We mogen concluderen dat voor een effectieve inzet van ChatGPT binnen het bedrijfsleven de betaalde variant meer bruikbaar resultaat zal opleveren.   

Hoe duurzaam is AI eigenlijk?

Wettermerk is een marketingbureau met een duurzaamheidsprofiel, en wij mogen ook daar een kritische noot bij plaatsen. Terwijl ChatGPT ons in de watersector helpt met duurzame oplossingen – van gegevensanalyse tot het stimuleren van bewustzijn – moeten we ook oog hebben voor de ecologische impact van AI zelf. Het gebruik van AI, zoals uitgelicht in een recent artikel van Bright.nl*, vereist veel energie. De hoeveelheid stroom die AI in zijn totaliteit gebruikt, zal vergelijkbaar zijn met die van een land van formaat Nederland: een aanzienlijke ecologische impact. Deze realisatie herinnert ons eraan dat bij het nastreven van innovatie, het even belangrijk is om milieubewust te blijven. Een verantwoorde inzet van ChatGPT is essentieel, waarbij we zijn voordelen voor duurzaamheid benutten zonder de aarde extra te belasten.  

Waar te beginnen

Ben je er nog? Of heb je ChatGPT ondertussen afgedaan als een ‘Gen-Z’ frivoliteit, waar jij als ‘boomer’ door de bomen het bos niet meer ziet? Hou vol, samen bereiken we de overkant! Maar hoe begin je? Start eerst intern met het identificeren van specifieke behoeften waar AI kan helpen, zoals het vereenvoudigen van technische teksten of het automatiseren van data-analyse. Maak een betaald account aan en experimenteer met simpele opdrachten en evalueer hoe ChatGPT jouw team kan ondersteunen zonder uiteraard de essentiële menselijke factor in jouw merkbeleving te verliezen. Want we vinden een persoonlijk oprecht geschreven kaartje vanuit de directie altijd leuker dan een standaard/fancy tekst uit ChatGPT.  

Er is dus zeker een rol voor ChatGPT 

ChatGPT is nog heel vers. De techniek en de toepassingen daarvan zullen zich nog razendsnel blijven ontwikkelen. Dat deze innovatie een aanzienlijke rol gaat spelen in zowel ons werkend leven als privé, lijkt onvermijdbaar. Tegelijkertijd zal de daadwerkelijke toegevoegde waarde van deze techniek zich moeten gaan bewijzen en bevestigen. Voor nu zien wij de huidige praktische inzetbaarheid van ChatGPT in de marketing als een soort extra werknemer die je de ruimte geeft om allerlei zaken te optimaliseren en te versnellen. Een echte aanpakker, dat wel, maar nog geen autonoom werkende kracht die in staat is op eigen initiatief te creëren. We sluiten echter niet uit dat met een paar jaar ervaring ook ChatGPT een onmisbare steunpilaar wordt binnen elke onderneming.  

Dé partner voor ChatGPT toepassing binnen jouw onderneming: Wettermerk 

Voel je je nog steeds overweldigd door de mogelijkheden van ChatGPT en weet je niet zeker hoe deze toe te passen in onze innovatieve watersector? Wettermerk is hier om je te helpen. Ons team van content creators en experts staat klaar om je te begeleiden bij het integreren van ChatGPT in je marketingstrategie, terwijl we de waardevolle menselijke kern van je merkidentiteit waarborgen. Neem contact met ons op via peter@wettermerk.nl en laten we samen de toekomst van marketing in de watersector vormgeven! 

*Bron: Verspilling: AI verbruikt binnenkort net zoveel stroom als heel Nederland (bright.nl)  

Deel deze post

Ontdek meer

Laat ook zien wie je merkelijk bent

Ontdek ons stroommodel, bepaal jouw positie en plan een groeigesprek. Dan gaan we samen kijken naar de beste oplossing.

Ontdek ons stroommodel en bepaal jouw positie.
Plan een groeigesprek.
Bepaal samen de invulling van jouw zuivere marketing.