Ruth, de onderneemster die het gewoon doet 

In deze column:

  • Maak kennis met Ruth

Wettermerk’ers zijn niet in één woord te vangen. In deze serie blogs geven we elk teamlid 500 woorden om zichzelf te laten zien. 

“Alvast een waarschuwing: ik ben lang van stof, dus ik zal proberen het kort te houden.” 

Ruth, jij stond aan de wieg van Wettermerk. 
Klopt, ik ben Wettermerk vanuit huis begonnen, tijdens Corona nog wel. Ik zag een specifieke vraag ontstaan en ben gewoon in dat gat gesprongen. Nu zitten we met een sterk team marketeers in de kerk op de WaterCampus—een plek die me niet vreemd is natuurlijk. 

Je loopt al even mee binnen de watersector. 
Ja, ik heb voor meerdere bedrijven en organisaties binnen de watersector in Leeuwarden gewerkt, lang voordat ik Wettermerk startte. In die jaren ontdekte ik mijn drive om deze sector te helpen en te enthousiasmeren. Het is een sector die niet per se bekendstaat als ‘sexy’. 

Is dat nodig, dan? 
Niet letterlijk natuurlijk, maar het is wel belangrijk dat de gedreven techneuten, die zo vol passie zitten voor hun vak, erin slagen hun innovaties goed te vermarkten. Zij verdienen succes en een podium, en ik help ze graag dat te bereiken. 

Hoe zorg je ervoor dat ze dat podium kunnen pakken? 
Onze klanten kijken vaak vanuit een technisch perspectief naar de wereld en gaan er soms te snel van uit dat iedereen begrijpt waar ze het over hebben. Maar juist de vertaalslag van technische specificaties naar unieke verkoopargumenten is waar het lastig wordt. Met het drietrapsraket van Wettermerk zorgen we ervoor dat zij de handvatten krijgen om écht te gaan vliegen. Branding, marketing of sales is niet iets wat je er even bij doet, je moet het serieus aanpakken om impact te maken. 

Is het hard werken om klanten daarin mee te krijgen? 
Ik werk graag met klanten die vertrouwen op onze expertise. Wij hebben tijd en ruimte nodig om het bedrijf te leren kennen, de techniek te doorgronden en de doelgroep goed te analyseren. Daarvoor is een sterke samenwerking met de klant nodig. Onze klanten kennen de Wettermerk-aanpak en dat wederzijdse vertrouwen en gelijkwaardigheid leidt tot de mooiste resultaten. Hierdoor worden onze klanten ook trouwe ambassadeurs. Wij zien onszelf echt als partner, niet als leverancier. 

Waar blijkt voor jou die typische Wettermerk-partnership uit? 
Het doet me denken aan een situatie een paar weken geleden. Ik had een potentiële klant aan de andere kant van het land. Hij hoorde mijn Friese accent en dacht dat het lastig zou worden om elkaar te ontmoeten, maar ik stapte gewoon in de auto. Helaas kwam ik vast te zitten in een enorme file rondom Utrecht, maar omkeren was geen optie. Uiteindelijk kwam ik veel later aan dan gepland, deze klant moest ook alweer naar huis, maar we hebben toch nog een uitgebreide kennismaking gehad. Dit is typisch voor Wettermerk én onze ideale klant: altijd bereid om door te zetten en samen te werken, zelfs als de omstandigheden niet ideaal zijn! En nu werken we superfijn samen.  

Waar komt die drijfveer vandaan? 
Mijn persoonlijke band met watertechnologie gaat veel dieper dan alleen werk. Als Friezin, geboren in India, zie ik dagelijks het enorme verschil tussen mijn leven hier en dat van mijn biologische familie daar. Schoon en veilig drinkwater is daar geen vanzelfsprekendheid, terwijl het hier de basis is van welvaart en gezondheid. Water is de sleutel tot alles – landbouw, hygiëne, voedsel, levenskwaliteit. We hebben het hier, maar wereldwijd is er nog zoveel te winnen. Dat drijft me – we moeten door. 
 
Wat doe je in je vrije tijd? 
Ondernemerschap heeft geen vaste werktijden. Ik werk veel, maar leef volgens het motto ‘work hard, play hard’. Ik hou van een feestje, dus je vindt me vaak op de dansvloer met mijn vriendinnen. Maar ik doe ook veel leuke dingen met mijn gezin: uiteten, bios, korfballen of ‘let’s dance’ op de Switch. Daarnaast blijf ik graag bij in mijn vakgebied met boeken én ben ik actief in het bestuur van de HET, bij de Green Dragons en in commissies zodat mijn kinderen kunnen sporten.

In deze column:

  • Maak kennis met Ruth

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis geen updates.

  • Lees de stappen die jouw concurrent met ons zet
  • Schrijf je als eerste in voor kennissessies en netwerkevents