In deze column:
Tseard, technische creatieveling
Wettermerk’ers zijn niet in één woord te vangen. In deze serie blogs stellen we je voor aan elk van onze teamleden, met elk 500 woorden om zichzelf te laten zien.
Stel je voor: je hebt een berg aan input, zonder structuur of logica. Je hebt iemand nodig die orde schept, systemen creëert, en zorgt voor een output die harmonieus is en klopt. Dat is precies waar Tseard voor leeft. Hij is een creatieveling met een scherp oog voor techniek. Of het nu gaat om het produceren van muziek of als SEO-, SEA- en automation-expert bij Wettermerk, hij ziet altijd de samenhang en weet die te benutten.
Tseard, ben jij nou meer van de techniek of van de creativiteit?
Voor mij gaan die twee hand in hand. Ze versterken elkaar juist. Ik kan mijn creativiteit kwijt in de techniek, bijvoorbeeld door data om te zetten in een logisch, werkend geheel. In de muziek, waar ik ook actief ben als producer, werk je met toonladders en structuren. Het is een soort systeem waarin je experimenteert totdat je iets moois hebt. Dat geldt ook voor de technische kant van marketing. De kaders en de techniek geven je de ruimte om creatief te zijn.
Hoe zie je die combinatie van creativiteit en techniek in je functie?
Officieel ben ik online marketing expert, met een focus op het technische aspect daarvan. Ik implementeer bijvoorbeeld technische SEA-oplossingen die websites optimaliseren op basis van data. Maar ik ben ook als een soort troubleshooter. Door mijn ervaring met automatisering en het bouwen van apps en sites, ondersteun ik veel projecten op verschillende vlakken.
Interessant! Vertel eens meer over je ondernemerschap.
Naast mijn werk bij Wettermerk heb ik een platform gebouwd waar muziekonderwijs en digitalisering samenkomen. Dit platform bood een hybride vorm van educatie, met zowel traditionele muzieklessen als een interactieve online leeromgeving. Dat hele systeem heb ik zelf ontwikkeld, inclusief de website en app. En ik geef nog steeds workshops aan scholen, waarin we dit toepassen. Als freelancer richt ik mij nu vooral op Ai en Automation integratie en consultatie voor het MKB.
Waar past Wettermerk in dat plaatje?
Ondernemerschap kan soms best eenzaam zijn, vooral als je veel vanuit huis werkt. Ik miste de dynamiek van een team om me heen. Op een gegeven moment plaatste ik een bericht op LinkedIn, dat ik openstond voor een nieuwe uitdaging. Ruth reageerde vrij snel. We kenden elkaar al van een ondernemersavond waar ik een keer had gesproken over het nut van falen, en de klik was er direct.
Hoe bevalt dat, werken binnen het team van Wettermerk?
Het bevalt me heel goed! Het is verfrissend om in een nieuwe wereld te stappen. In de B2B-sector, vooral in water en cleantech, zie ik veel onbenutte kansen. E-mailmarketing, dat in de consumentenmarkt al jarenlang een standaard is, wordt hier nog nauwelijks toegepast. Ook AI wordt nog te weinig benut. Vanuit mijn ervaring in de B2C-sector zie ik volop mogelijkheden en deel ik graag mijn kennis om deze kansen te benutten. De verschillen tussen B2C en B2B vind ik erg interessant.
Hoe zorg jij ervoor dat het beter wordt?
Marketing is maar één deel van het geheel. Wij kunnen de leads genereren, maar het vervolg moet vanuit sales komen. Het moet een samenwerking zijn, een soort één-tweetje. Als we onze acties kunnen onderbouwen met cijfers en resultaten, krijgen we de managers wel mee. Het kost tijd, maar als we samenwerken en marketing onderdeel maken van de sales funnel, dan gaat het snel.
Wat is je ambitie?
Ik hoop dat we door onze inzet het niveau van marketing in de sector exponentieel zien groeien. Daardoor kunnen we ook meer met mijn interesse in automatisering en AI gaan doen. We hebben de tools al, maar benutten ze nog niet volledig. Dat kan en moet beter. Ik zie die potentie, en die wil ik benutten.