In deze column:
Ha die Hilde! De merkspecialist met messcherpe blik én pen
Wettermerk’ers zijn niet in één woord te vangen. In deze serie blogs stellen we je voor aan elk van onze teamleden, waarbij ieder 500 woorden krijgt om zichzelf te laten zien.
“Je hebt kwalitatief goede input nodig voor kwalitatief goede output. Die wisselwerking zorgt ervoor dat ik als marketeer snel kan schakelen voor het beste resultaat.”
Jij bent gestart met je carrière tijdens Corona. Dat was vast een bijzondere ervaring, zacht gezegd.
“Dat was het zeker! Ik heb bewust mijn afstuderen vertraagd, want ik wilde niet starten aan mijn carrière zonder echte ervaring op de werkvloer. Het thuiswerkadvies was nog actief en ik zou mijn afstudeerstage volledig vanuit huis moeten doen. Dat zag ik niet zitten.”
Wat goed! En na Corona kwam Wettermerk in beeld?
“Inderdaad, ik deed een afstudeeronderzoek bij Wafilin, over internationalisering. Daar werkte ik al samen met Liesbeth, een oud-werknemer van Wettermerk, die daar als interim werkzaam was. Het onderzoek was nog niet afgerond, maar via haar kwam ik in contact met Ruth, die mensen zocht voor Wettermerk. Een berichtje via LinkedIn was genoeg om de bal aan het rollen te brengen. De klik was direct heel goed.”
Wettermerk is dus eigenlijk je eerste job. Hoe bevalt dat?
“Dat bevalt heel goed! Ik heb ontzettend snel veel praktijkervaring opgedaan in mijn eerste jaar. Dat is echt te danken aan die start-up cultuur, waar je snel moet schakelen en vooral door moet. Ik ontdekte dat ik een scherp strategisch perspectief heb; daar haal ik veel plezier uit. Daarnaast pak ik ook veel projectcoördinatie op. Grappig genoeg ben ik privé een chaoot, maar werkmatig is dat wel anders!”
Waar ga jij verder vooral op ‘aan’?
“Vooral op samenwerkingen met klanten die resultaat willen en kritisch zijn. Daar wordt mijn werk beter van. Je hebt kwalitatief goede input nodig voor kwalitatief goede output. Die wisselwerking zorgt ervoor dat ik als marketeer snel kan schakelen voor het beste resultaat. Ik heb ook liever dat klanten kritisch zijn dan dat ze overal mee akkoord gaan. Kraak mijn werk maar af, dan maak ik het nóg beter.”
Zie je dat ook terug in het team van Wettermerk?
“Bij Wettermerk is de sfeer in het team laagdrempelig en luchtig. Er is ruimte voor een grapje tussendoor, zowel uitdelen als incasseren. Het is geen jolige boel, maar zeker niet stijf of formeel. Dat geeft ruimte voor feedback geven en ontvangen, want we kunnen het van elkaar hebben. De meeste collega’s zijn ook wat ouder – soms wel dubbel zo oud als ik – dus ik zit gevoelsmatig in een andere fase. Er worden dingen besproken waar ik het bestaan niet van af weet, maar dat vind ik juist leuk! Ik heb er mijn draai wel in gevonden.”
Hoe zie je die cultuur terug in de samenwerking?
“Vooral dat ‘koppen bij elkaar’ gevoel. Het start-up aspect van Wettermerk betekent soms dat je onder tijdsdruk werkt, maar onder druk ontstaan de beste ideeën. Iedereen pakt zijn deel op en voert het ook uit. Dat snelle schakelen en samen toffe dingen maken, dat is hier echt een kracht. Ik heb het idee dat wij juist onder druk het beste presteren.”
Wat motiveert je in de samenwerking met klanten?
“Wat ik mooi vind aan onze klanten is dat het vaak uitdagende projecten zijn, waarbij zowel inhoudelijk als marketingtechnisch nog ruimte is om er echt iets moois van te maken.
Als de klant zelf ook ziet dat we samen iets tofs gaan maken, dan motiveert mij dat enorm.”