Rebranding zorgt voor internationale allure

Acquaint is koploper in hun vakgebied met wereldwijde impact. Helaas was deze internationale uitstraling niet terug te zien in hun online communicatie en huisstijl. Om ook online een impact te maken met een passende uitstraling, heeft Wettermerk intensief geholpen met de rebranding.

Verouderde uitstraling

Het uit Friesland afkomstige Acquaint is een grote speler in haar vakgebied, maar de visuele uitstraling was te Nederlands. Hierdoor was het lastig om echt autoriteit uit te stralen in het buitenland.

Geen kennis over branding

Acquaint had zelf geen specialistische kennis van branding in huis, waardoor het lastig werd om dit als bedrijf zelf op te pakken.

De uitdagingen

Acquaint is koploper in hun vakgebied met wereldwijde impact. Helaas was deze internationale uitstraling niet terug te zien in hun online communicatie en huisstijl. Om ook online een impact te maken met een passende uitstraling, heeft Wettermerk intensief geholpen met de rebranding.

Acquaint X Wettermerk

Acquaint zorgt vanaf 2014 wereldwijd voor betrouwbare watervoorzieningen. Samen met het bedrijfsleven, overheidsorganisaties en kennisinstituten ontwikkelden ze een revolutionaire aanpak om waterleidingen veiliger en betrouwbaarder te maken. Dit doen ze door innovatieve inspectiemethodes te combineren met autopilots. Sinds 2018 opereren ze vanuit Leeuwarden: the Capital of Water Technology. Rudy Dijkstra, CEO van Acquaint, kwam met Ruth in aanraking door hun gezamenlijke netwerk. Door het enthousiasme en de kennis van Ruth, duurde het niet lang voordat Acquaint en Wettermerk de handen ineen hadden geslagen.

Nieuwe merkidentiteit ontwikkelen

We zijn van start gegaan met het in beeld brengen van het merkverhaal. Door middel van een moodboard hebben we nieuwe kernwaarden, unique selling points en een pakkende pay-off vastgesteld.

Passende visuele identiteit

Op basis van de merkidentiteit en het karakter hebben we een nieuwe visuele identiteit ontworpen. De klant heeft een compleet huisstijlhandboek ontvangen, inclusief logo, fotografie, nieuwe symboliek, roll-up banners en een kleurenpalet.

Verfijnde merkcommunicatie

Bij een nieuwe identiteit hoort ook bijpassende communicatie. We hebben de tone of voice vernieuwd om extern te communiceren via LinkedIn. Ook maakten we bijpassende templates voor LinkedIn, PowerPoint-presentaties en de contentkalender.

De oplossing

De oplossing is om Acquaint een compleet nieuwe positionering te geven, inclusief nieuwe visuele merkidentiteit. Op deze manier creëren we intern, bij bestaande klanten en bij nieuwe (internationale) klanten meer impact.

Wat heeft het opgeleverd?

Er staat nu een herkenbaar merk met een internationale allure die zijn Friese roots niet vergeet en die in lijn is met wie ze zijn als merk. De nieuwe visuele huisstijl is volledig doorgevoerd in alle interne en externe communicatiemiddelen zoals de pay-off, social media, roll-up banners en PowerPoint-presentaties. Tot slot wordt de rebranding gedragen door het team en wordt dit doorgevoerd in gedrag en tone of voice.

Hoe ging het proces in zijn werk?

Wettermerk heeft een 7-stappenproces dat in de rebranding van Acquaint zorgvuldig is gebruikt. We begonnen met het achterhalen van het verhaal van Acquaint. Hier kwamen kernwaarden, unique selling points en een pakkende pay-off uitgerold. Vervolgens hebben we de doelgroep zorgvuldig in kaart gebracht en de beste brand archetype (het karakter) van het merk gekozen. Uit al deze interne sessies hebben we een visuele identiteit gecreëerd, bestaande uit een nieuw logo, een kleurenpalet en templates. Ook werd de tone of voice vernieuwd en werkten we aan een krachtige communicatie op LinkedIn. Ook een interne winactie was onderdeel van het stappenplan om het team van Acquaint te enthousiasmeren over de rebranding. Na 6 maanden evalueerden we de impact van de rebranding.

“Bij Acquaint waren we op zoek naar een persoon of partij met het juiste specialisme. Toen ik met Ruth van Wettermerk in aanraking kwam, merkte ik meteen dat ze een expert was in haar vakgebied. Hierdoor kon ze ons qua marketing goed bij de arm nemen.”

Rudy Dijkstra

Jouw marketingdoelen bereiken?

Vul onze tool in en we vertellen je wat er voor nodig is om jouw marketingdoelstellingen te behalen.